Creem una escola més vinculada al medi biofísic!RENATURALITZACIÓ
- Crear espais naturals pacífics i respectuosos amb la biodiversitat dins del centre educatiu o propers a ell, que l'alumnat pugui conèixer, cuidar i on pugui gaudir a l'aire lliure.
- Reduir la zona asfaltada i substituir-la per terra.
- Posar en marxa projectes de Renaturalització en els centres o les seves immediacions com aules verdes o zones de repòs verds (involucrant AFAs, AAVV, etc.).
BIODIVERSITAT- Coneixer i cuidar els éssers vius més propers, animals i vegetals.
- Detectar problemes mediambientals propers. Organitzar campanyes per demanar solucions a aquests problemes.
- Construir hotels d'insectes, caixes niu, menjadors d'ocells, espais acollidors per a animals no humans.
- Crear patrulles de cura de la vegetació de l'escola.
- Apadrinar plantes o arbres: compromís de cura d'aquests éssers vius.
- Crear un catàleg de biodiversitat de l'escola.
- Fer rutes Botàniques i Geològiques des de l'escola.
- Practicar l'observació d'aus i insectes. Reconèixer petjades i rastres d'animals, cants d'aus...
- Investigar i denunciar com va desaparèixer la biodiversitat del territori que ocupem.
ALIMENTACIÓ- Facilitar una alimentació equilibrada, rica en fruites i verdures, en quantitats suficients, quilòmetre 0, basada en l'agroecologia.
- Estendre aquests criteris a la comunitat educativa.
- Coneixer les dificultats de l'alumnat i les seves famílies en l'accés a l'alimentació saludable per intentar abordar aquestes dificultats (amb confidencialitat).
- Introduir opcions ecològiques a les cafeteries dels instituts.
- Organitzar grups de consum amb el professorat i les famílies.
- Posar en marxa un hort escolar, basat en permacultura i/o agricultura ecològica.
- Crear compostadores comunitàries.
- Incorporar als menjadors escolars aliments Km0 i agroecològics.
- Dissenyar menús escolars amb reducció de proteïnes animals.
- Pràctiques per reduir el malbaratament alimentari (adaptar les racions a les demandes diverses...).
- Organitzar diàriament esmorzars saludables (no processats ni sucrats, casolans).
- Aconseguir residu-zero als esmorzars, amb embolcalls i envasos reutilitzables. Tallers per a famílies per fabricar contenidors reutilitzables.
- Facilitar la creació de xarxes de suport mutu per a famílies en situació de pobresa vinculades amb bancs d'aliments saludables.
- Recuperar o mantenir l'autonomia dels centres en la gestió del menjar (enfront dels caterings).
- Organitzar esmorzars comunitaris als patis.
ENERGIA- Transitar cap a l'ús generalitzat d'energies renovables en col·laboració amb els ajuntaments i amb els barris.
- Reduir conscient i consensuat els consums energètics (llum, calefacció).
- Millorar l'aïllament de finestres, murs i teulats, i acostumar-se a l'ús de persianes, portes i finestres per regular la temperatura.
- Renaturalitzar el centre amb vegetació que ajudi a reduir la temperatura.
- Crear zones ombrejades i espais que puguin ser refugis climàtics per a la comunitat en horari extracurricular.
- Calcular el consum energètic i fer propostes per part de l'alumnat i de les famílies per a la seva reducció, com un projecte del centre educatiu (ecoauditoria escolar).
- Ofereixer els teulats per participar en comunitats energètiques del barri, o crear-les.
- Contractar el subministrament elèctric amb cooperatives energètiques (que reinverteixin en renovables).
MOBILITAT, SOROLL I QUALITAT DE L'AIRE- Promoure la proximitat entre l'escola i l'habitatge (millor proximitat que transport).
- Facilitar l'accés al centre a peu o en bicicleta.
- Pacificar el trànsit a les immediacions del centre.
- Demandar i facilitar camins escolars segurs, lliures d'estrès, soroll i pressa.
- Organitzar bicibus o pedibus (grups organitzats per arribar a l'escola amb seguretat en bicicleta o a peu).
- Avaluar i denunciar nivells inadequats de soroll.
- Avaluar i denunciar problemes de qualitat de l'aire del centre i dels seus voltants.
- Donar suport a les accions de la Revolta Escolar (moviment promogut per les AFAs per reduir la contaminació atmosfèrica a les immediacions dels col·legis).
AIGUA- Crear espais naturals pacífics i respectuosos amb la biodiversitat dins del centre educatiu o propers a ell, que l'alumnat pugui conèixer, cuidar i on pugui gaudir a l'aire lliure.
- Reduir la zona asfaltada i substituir-la per terra.
- Posar en marxa projectes de Renaturalització en els centres o les seves immediacions com aules verdes o zones de repòs verds (involucrant AFAs, AAVV, etc.).
- Coneixer i cuidar els éssers vius més propers, animals i vegetals.
- Detectar problemes mediambientals propers. Organitzar campanyes per demanar solucions a aquests problemes.
- Construir hotels d'insectes, caixes niu, menjadors d'ocells, espais acollidors per a animals no humans.
- Crear patrulles de cura de la vegetació de l'escola.
- Apadrinar plantes o arbres: compromís de cura d'aquests éssers vius.
- Crear un catàleg de biodiversitat de l'escola.
- Fer rutes Botàniques i Geològiques des de l'escola.
- Practicar l'observació d'aus i insectes. Reconèixer petjades i rastres d'animals, cants d'aus...
- Investigar i denunciar com va desaparèixer la biodiversitat del territori que ocupem.
- Facilitar una alimentació equilibrada, rica en fruites i verdures, en quantitats suficients, quilòmetre 0, basada en l'agroecologia.
- Estendre aquests criteris a la comunitat educativa.
- Coneixer les dificultats de l'alumnat i les seves famílies en l'accés a l'alimentació saludable per intentar abordar aquestes dificultats (amb confidencialitat).
- Introduir opcions ecològiques a les cafeteries dels instituts.
- Organitzar grups de consum amb el professorat i les famílies.
- Posar en marxa un hort escolar, basat en permacultura i/o agricultura ecològica.
- Crear compostadores comunitàries.
- Incorporar als menjadors escolars aliments Km0 i agroecològics.
- Dissenyar menús escolars amb reducció de proteïnes animals.
- Pràctiques per reduir el malbaratament alimentari (adaptar les racions a les demandes diverses...).
- Organitzar diàriament esmorzars saludables (no processats ni sucrats, casolans).
- Aconseguir residu-zero als esmorzars, amb embolcalls i envasos reutilitzables. Tallers per a famílies per fabricar contenidors reutilitzables.
- Facilitar la creació de xarxes de suport mutu per a famílies en situació de pobresa vinculades amb bancs d'aliments saludables.
- Recuperar o mantenir l'autonomia dels centres en la gestió del menjar (enfront dels caterings).
- Organitzar esmorzars comunitaris als patis.
- Transitar cap a l'ús generalitzat d'energies renovables en col·laboració amb els ajuntaments i amb els barris.
- Reduir conscient i consensuat els consums energètics (llum, calefacció).
- Millorar l'aïllament de finestres, murs i teulats, i acostumar-se a l'ús de persianes, portes i finestres per regular la temperatura.
- Renaturalitzar el centre amb vegetació que ajudi a reduir la temperatura.
- Crear zones ombrejades i espais que puguin ser refugis climàtics per a la comunitat en horari extracurricular.
- Calcular el consum energètic i fer propostes per part de l'alumnat i de les famílies per a la seva reducció, com un projecte del centre educatiu (ecoauditoria escolar).
- Ofereixer els teulats per participar en comunitats energètiques del barri, o crear-les.
- Contractar el subministrament elèctric amb cooperatives energètiques (que reinverteixin en renovables).
- Promoure la proximitat entre l'escola i l'habitatge (millor proximitat que transport).
- Facilitar l'accés al centre a peu o en bicicleta.
- Pacificar el trànsit a les immediacions del centre.
- Demandar i facilitar camins escolars segurs, lliures d'estrès, soroll i pressa.
- Organitzar bicibus o pedibus (grups organitzats per arribar a l'escola amb seguretat en bicicleta o a peu).
- Avaluar i denunciar nivells inadequats de soroll.
- Avaluar i denunciar problemes de qualitat de l'aire del centre i dels seus voltants.
- Donar suport a les accions de la Revolta Escolar (moviment promogut per les AFAs per reduir la contaminació atmosfèrica a les immediacions dels col·legis).
- Posar en marxa sistemes d'estalvi en usos domèstics (aixetes i cisternes) i en l'irrigació de l'hort i de les zones verdes (control de reg per degoteig).
- Coneixer el consum d'aigua del centre, de la localitat o del barri, i proposar un pla global per a la seva reducció amb una campanya escolar com a projecte d'aprenentatge-servei.
- Muntar sistemes de recollida i utilització d'aigua de pluja.
- Organitzar campanyes de temps o espais lliures de pantalles.
- Investigar i informar-se sobre la motxilla ecològica i social de les tecnologies.
- Analitzar col·lectivament l'addicció a les tecnologies i crear estratègies per afrontar-la.
- Organitzar sistemes de préstec i usos compartits de materials electrònics.
- Fer servir "tecnologies humils" i disseny ecològic aplicat al centre.
- Crear wifis solidàries.
- Fer servir programari lliure.
- Reduir la dependència electrònica de les "altes tecnologies".
REDUCCIÓ DE CONSUMS I RESIDUS
- Reduir, reutilitzar, recuperar i optimitzar els recursos materials del centre.
- Gestionar els residus intentant tancar cicles.
- Compostar residus alimentaris.
- Promoure usos compartits de materials (tant escolars com personals).
- Crear canals accessibles i àgils per a la reutilització de material didàctic, mobiliari, hort, material decoratiu o altres, per part del centre o de les famílies que ho necessitin.
- Posar en marxa programes de reducció o supressió d'ús de material plàstic i conglomerats.
- Implicar la comunitat educativa en la compra de material de baix impacte ecològic.
- Practicar una política de compres amb criteris de sostenibilitat ambiental.
- Organitzar mercadets periòdics d'intercanvi de roba o joguines al propi centre educatiu.
- Posar en marxa tallers de reparació de bicicletes i altres estris.
- Fer tallers de reciclatge tèxtil creatiu.
- Promoure la reparació de dispositius elèctrics i electrònics (clubs de reparadors oberts a famílies i al barri).
- Calcular la empremta ecològica del centre i intentar reduir-la.
Font: "Breve guía para escuelas resielientes" - Ecologistas en Acción
No hay comentarios:
Publicar un comentario