martes, 12 de marzo de 2024

Escoles Resilients

Creem una escola més vinculada al medi biofísic!
RENATURALITZACIÓ
  • Crear espais naturals pacífics i respectuosos amb la biodiversitat dins del centre educatiu o propers a ell, que l'alumnat pugui conèixer, cuidar i on pugui gaudir a l'aire lliure.
  • Reduir la zona asfaltada i substituir-la per terra.
  • Posar en marxa projectes de Renaturalització en els centres o les seves immediacions com aules verdes o zones de repòs verds (involucrant AFAs, AAVV, etc.).
BIODIVERSITAT
  • Coneixer i cuidar els éssers vius més propers, animals i vegetals.
  • Detectar problemes mediambientals propers. Organitzar campanyes per demanar solucions a aquests problemes.
  • Construir hotels d'insectes, caixes niu, menjadors d'ocells, espais acollidors per a animals no humans.
  • Crear patrulles de cura de la vegetació de l'escola.
  • Apadrinar plantes o arbres: compromís de cura d'aquests éssers vius.
  • Crear un catàleg de biodiversitat de l'escola.
  • Fer rutes Botàniques i Geològiques des de l'escola.
  • Practicar l'observació d'aus i insectes. Reconèixer petjades i rastres d'animals, cants d'aus...
  • Investigar i denunciar com va desaparèixer la biodiversitat del territori que ocupem.
ALIMENTACIÓ
  • Facilitar una alimentació equilibrada, rica en fruites i verdures, en quantitats suficients, quilòmetre 0, basada en l'agroecologia.
  • Estendre aquests criteris a la comunitat educativa.
  • Coneixer les dificultats de l'alumnat i les seves famílies en l'accés a l'alimentació saludable per intentar abordar aquestes dificultats (amb confidencialitat).
  • Introduir opcions ecològiques a les cafeteries dels instituts.
  • Organitzar grups de consum amb el professorat i les famílies.
  • Posar en marxa un hort escolar, basat en permacultura i/o agricultura ecològica.
  • Crear compostadores comunitàries.
  • Incorporar als menjadors escolars aliments Km0 i agroecològics.
  • Dissenyar menús escolars amb reducció de proteïnes animals.
  • Pràctiques per reduir el malbaratament alimentari (adaptar les racions a les demandes diverses...).
  • Organitzar diàriament esmorzars saludables (no processats ni sucrats, casolans).
  • Aconseguir residu-zero als esmorzars, amb embolcalls i envasos reutilitzables. Tallers per a famílies per fabricar contenidors reutilitzables.
  • Facilitar la creació de xarxes de suport mutu per a famílies en situació de pobresa vinculades amb bancs d'aliments saludables.
  • Recuperar o mantenir l'autonomia dels centres en la gestió del menjar (enfront dels caterings).
  • Organitzar esmorzars comunitaris als patis.
ENERGIA
  • Transitar cap a l'ús generalitzat d'energies renovables en col·laboració amb els ajuntaments i amb els barris.
  • Reduir conscient i consensuat els consums energètics (llum, calefacció).
  • Millorar l'aïllament de finestres, murs i teulats, i acostumar-se a l'ús de persianes, portes i finestres per regular la temperatura.
  • Renaturalitzar el centre amb vegetació que ajudi a reduir la temperatura.
  • Crear zones ombrejades i espais que puguin ser refugis climàtics per a la comunitat en horari extracurricular.
  • Calcular el consum energètic i fer propostes per part de l'alumnat i de les famílies per a la seva reducció, com un projecte del centre educatiu (ecoauditoria escolar).
  • Ofereixer els teulats per participar en comunitats energètiques del barri, o crear-les.
  • Contractar el subministrament elèctric amb cooperatives energètiques (que reinverteixin en renovables).
MOBILITAT, SOROLL I QUALITAT DE L'AIRE
  • Promoure la proximitat entre l'escola i l'habitatge (millor proximitat que transport).
  • Facilitar l'accés al centre a peu o en bicicleta.
  • Pacificar el trànsit a les immediacions del centre.
  • Demandar i facilitar camins escolars segurs, lliures d'estrès, soroll i pressa.
  • Organitzar bicibus o pedibus (grups organitzats per arribar a l'escola amb seguretat en bicicleta o a peu).
  • Avaluar i denunciar nivells inadequats de soroll.
  • Avaluar i denunciar problemes de qualitat de l'aire del centre i dels seus voltants.
  • Donar suport a les accions de la Revolta Escolar (moviment promogut per les AFAs per reduir la contaminació atmosfèrica a les immediacions dels col·legis).

AIGUA
  • Posar en marxa sistemes d'estalvi en usos domèstics (aixetes i cisternes) i en l'irrigació de l'hort i de les zones verdes (control de reg per degoteig).
  • Coneixer el consum d'aigua del centre, de la localitat o del barri, i proposar un pla global per a la seva reducció amb una campanya escolar com a projecte d'aprenentatge-servei.
  • Muntar sistemes de recollida i utilització d'aigua de pluja.
TECNOLOGIES
  • Organitzar campanyes de temps o espais lliures de pantalles.
  • Investigar i informar-se sobre la motxilla ecològica i social de les tecnologies.
  • Analitzar col·lectivament l'addicció a les tecnologies i crear estratègies per afrontar-la.
  • Organitzar sistemes de préstec i usos compartits de materials electrònics.
  • Fer servir "tecnologies humils" i disseny ecològic aplicat al centre.
  • Crear wifis solidàries.
  • Fer servir programari lliure.
  • Reduir la dependència electrònica de les "altes tecnologies".
REDUCCIÓ DE CONSUMS I RESIDUS
  • Reduir, reutilitzar, recuperar i optimitzar els recursos materials del centre.
  • Gestionar els residus intentant tancar cicles.
  • Compostar residus alimentaris.
  • Promoure usos compartits de materials (tant escolars com personals).
  • Crear canals accessibles i àgils per a la reutilització de material didàctic, mobiliari, hort, material decoratiu o altres, per part del centre o de les famílies que ho necessitin.
  • Posar en marxa programes de reducció o supressió d'ús de material plàstic i conglomerats.
  • Implicar la comunitat educativa en la compra de material de baix impacte ecològic.
  • Practicar una política de compres amb criteris de sostenibilitat ambiental.
  • Organitzar mercadets periòdics d'intercanvi de roba o joguines al propi centre educatiu.
  • Posar en marxa tallers de reparació de bicicletes i altres estris.
  • Fer tallers de reciclatge tèxtil creatiu.
  • Promoure la reparació de dispositius elèctrics i electrònics (clubs de reparadors oberts a famílies i al barri).
  • Calcular la empremta ecològica del centre i intentar reduir-la.
Font: "Breve guía para escuelas resielientes" - Ecologistas en Acción


No hay comentarios:

Publicar un comentario